Táto akcia sa konala v minulosti

VIS Vienna Shorts, 2015 – 2017, 60 min.

Nespratná technológia proti ľudskej snahe, audiovizuálne experimenty proti náhodným kompozíciám, odvážne abstrakcie proti roztrúsenej percepcii: týchto osem nových rakúskych experimentálnych filmov poukazuje na niektoré súčasné tendencie, ako aj na technologické možnosti v rámci digitálnej a analógovej avantgardnej kinematografie, a to od naratívnejších diel až po veľmi abstraktnú estetiku, s bohatým priestorom na intelektuálnu a senzuálnu stimuláciu a inšpiráciu. Užite si tento experimentálny zážitok!

Daniel Ebner/VIS Vienna Shorts

-------------

Jeseň • Autumn • Herbst / r. Meinhard Rauchensteiner / 2015 / Rakúsko • Austria / 3 min.

Nespratná technológia proti ľudskému úsiliu o jej skrotenie, demonštrovaná na príklade hovoriaceho plyšového monštra. Mužský hlas sa snaží vnútiť Rilkeho báseň Jeseň (1902) plyšovej hračke so svietiacim červeným nosom, ktorá sa pohodlne rozvaľuje na gauči. Vo chvíľach uvedomenia si svojej prehry láskavo, potom zase tónom, ktorý by sa hodil skôr na kasárenský dvor. Toto úsilie, nakrútené v jednom zábere, je síce z pedagogického hľadiska zbytočné, ale je bohatým zdrojom absurdného humoru.

Desert Bloom / r. Peter Kutin, Florian Kindlinger / 2015 / USA, Rakúsko / 12,5 min.

Okrem gamblerstva prinieslo Las Vegas do tmavej púšte Nevady aj elektrinu a svetlo. Spolu s nemeckou skladateľkou Christinou Kubitch nám hudobníci a zvukoví umelci Peter Kutin a Florian Kindlinger umožnili počuť elektromagnetické polia spojené s neónovými a LED zábleskmi. Je to akási symfónia ozvien elektronického smogu, zatiaľ čo svetlo vylieta z obrazu a miestami sa mení iba na abstraktné body či línie.

Ghost Copy / r. Christiana Perschon / 2016 / Rakúsko / 2,5 min.

Jednotlivé okienka vybrané z rodinných filmov a amatérskych nahrávok rakúskej vojnovej a povojnovej generácie sa zjavujú ako prízraky v tme. Zvukovú stopu tvoria vety, dych a smiech zo súčasnosti. Christiana Perschon zhromaždila digitálne zvukové prvky z nahrávok z mobilných telefónov, nájdené na sociálnych sieťach, a spojila ich s archívnymi materiálmi z rokov 1930 až 1965. Táto montáž je inšpirovaná kompozičným princípom diela Wiener Spaziergang (1965) od performera Güntera Brusa.

Not Even Nothing Can Be Free of Ghosts / r. Rainer Kohlberger / 2015 / Nemecko, Rakúsko / 11 min.

Kohlbergerove počítačovo generované audiovizuálne experimenty naďalej skúšajú hranice zraku a percepcie. Svetlo a blikajúce kompozície, ktoré vytvára, sú zostavené radikálne a precízne a spolu so zvukom vytvárajú neúprosnú synergiu, ktorá vás jednoducho vtiahne. Mozog vytvára pri tejto konfrontácii obrazy a tvary, ktoré majú čiastočne zahmlenú a čiastočne jasnú konzistenciu, takže človek nikdy nevie, či naozaj existujú, alebo sú skôr výplodom jeho fantázie.

Brainbows / r. Karin Fisslthaler / 2015 / Rakúsko / 2,5 min.

Karin Fisslthaler vo svojej tvorbe zbiera veľmi sústredené a presné gestá a momenty dotykov a komunikácie medzi telami. Vo filme Brainbows, kde používa materiál vystrihnutý z filmu Fritza Langa Žena na Mesiaci, kondenzuje tieto filmové momenty do elegantne zloženej choreografie, ktorá pokračuje vytváraním predstáv o pohyboch za hranicami filmových políčok a umožňuje tak nový druh komunikácie medzi obrazmi.

Vintage Print / r. Siegfried A. Fruhauf / 2015 / Rakúsko / 13 min.

Fruhaufovi stačí jediná fotografia idylickej krajiny, zachytenej na sklenej platni koncom 19. storočia, na to, aby stvoril vesmír. V energetických a pulzujúcich 13 minútach spája digitálny a analógový obraz pomocou rôznych procesov, ktoré sa očividne všetky prekrývajú a takto abstraktne putujú naprieč históriou mediálnej percepcie od fotografie cez film až po digitálny svet.

El ritual del color • The Ritual of Colour / r. Maria Luz Olivares Capelle / 2015 / Rakúsko / 2,5 min.

Vo filme Olivares Capelle pocítite celú škálu jej filmového myslenia: hravý prístup k filmu, k jeho mágii a zároveň jasný postoj k obrazom a ich kompozícii. Žena stojí pred kamerou ako protagonistka kamerového testu. Farebná paleta, ktorú drží v ruke, narúša čiernobiely film. Materiál, ktorý je v podstate bezcenný a považovaný za odpad, sa stáva samotným dielom.

Toutes directions / r.  Billy Roisz, Dieter Kovacic / 2017 / Rakúsko / 13 min.

„Všetky smery“, ako znie názov filmu, znamenajú jednak pohyby obrazu (okolo sveta, do hĺbky obrazu, švihnutie nahor do korún stromov, blúdenie v popraskanej patine vidieckej cesty), jednak estetický zážitok, prezentovaný vizuálom aj hudbou, zvukom aj pohyblivým obrazom, skutočným svetom aj abstraktným vzorom. Trinásťminútová roadmovie naprieč nocou, v ktorej sa skutočné veci zahmlievajú, aby nám vyjavili čistú formu, čistý pohyb, čisté svetlo a čistý zvuk. (Alejandro Bachmann)

VIS_Katalog_2016_Gesamt_01.pdf

Odporúčame

party

Let It Roll Warm Up: Ripple & L Plus

Pi 19.4.2024 / Šafko Klub
odporúčame!
koncert

Klub Za Oponou: Berlin Manson + hostia

Vesmírny DIY punk Berlin Manson vydáva koncom marca 2024 svoj prvý album Poor but sexy a vyráža na turné, v rámci ktorého...Viac
So 20.4.2024 / Kultúrne centrum Modra
odporúčame!
film

Týždeň slovenského filmu 2024

Prehliadka domácej kinematografie, ktorá každoročne prináša tvorbu uplynulého roka a jej kritickú reflexiu. Aktuálny desiaty...Viac
15.4.2024 - 21.4.2024 / Kino Lumière
odporúčame!
film

Všetci ľudia budú bratia

Dlhoočakávaná slovensko-česká snímka od režiséra Roberta Kirchhoffa. Najnovší film jednej z popredných postáv slovenskej...Viac
So 20.4.2024 / Kino Lumière
odporúčame!