Schormov debut bol intenzívnou provokáciou k zamysleniu sa nad morálnou skazenosťou doby (po osobných výhradách prezidenta Novotného sa film dostal do kín s ročným oneskorením, cena kritiky, ktorá mu bola potom udelená, bola na príkaz oficiálnych miest utajená, nesmela byť publikovaná a film bol odstavený).
Celý svet okolo Jardu je mravne a ľudsky spustošený, pretože na lži a sebaklame nič ľudsky hodnotné stavať nemožno. Z prázdna dezilúzie sa škľabí iná viera, ktorá akoby zvyšuje nihilistický výsmech akémukoľvek nadosobnému cieľu. Schorm pritom svojím hrdinom nepohŕda, lebo napriek jeho omylom rozumie jeho trápeniu. História krutého vytriezvenia z ideálov, ktoré sa ukážu byť vierou v šikovne namaľovaný plagát, je výstražným mravným apelom: kto potláča hlas svedomia, sám sa odsudzuje k trpkému osudu stroskotanca.
Každý deň odvahu (Každý den odvahu), Česko, 1964, 87 min.
Réžia: Evald Schorm
Hrajú: Jan Kačer, Jana Brejchová, Josef Abrhám, Vlastimil Brodský, Jiřina Jirásková, Olga Scheinpflugová, Václav Trégl, Jan Libíček, Jiří Menzel a ďalší.
Ocenenia:
Cena čs. filmovej kritiky 1965 za rok 1964
Trilobit za réžiu pre E. Schorma a Trilobit za kameru (tohto filmu a filmu Místo) pre Jana Čuříka, obidva za rok 1964Cena mladých kritikov na XIV. MFF Locarno 1966
Zlatá ratolesť na II. medzinárodnej prehliadke mladého filmu v Pesare 1966.