14.6.2019 / 20:00 / Desant Film Hub / Nová Cvernovka
Začať odznova (2016, Francúzsko / Nemecko, L'Avenir), Mia Hansen-Løve
Dráma o žene, ktorej sa v jednom okamihu zrúti celý život a musí prísť na spôsob, ako začať odznova. Nathalie (Isabelle Huppert) je učiteľkou filozofie na parížskej strednej škole. Prácu miluje a najmä sa veľmi rada delí so svojimi študentami o pôžitok z premýšľania. Svoj čas delí medzi svojho manžela, dve deti, bývalých študentov a majetnícku matku. Jedného dňa jej dlhoročný životný partner oznámi, že ju opúšťa kvôli inej žene. Nathalii neostáva nič iné, ako sa vysporiadať s doteraz nepoznanou samotou… i opäť získanou slobodou. Nathalie sa s novou situáciou vyrovnáva instrospektívnou akceptáciou straty. Isté bezpečie jej poskytuje práve filozofia.
Všetky filmy francúzskej režisérky Mia Hansen-Løve tematizujú motívy straty a melanchólie. V sujetoch, ktoré nám Hansen-Løve predkladá, sa vyskytujú postavy v hraničných situáciách, proti tendencii afektívnej dramatizácie v nich ale stojí dramatická subtílnosť, rytmus filmového sveta akoby kopíroval rytmus reality. „Som posadnutá plynutím času a presiaknutá strachom z toho, že život prejde akosi mimo mňa. Mám pocit, že je ako voda, ktorá mi pretečie cez prsty. Uteká tak rýchlo a ja ho nemám kedy uchopiť," povedala Hansen-Løve.
Projekciu uvedie filmový kritik Matej Sotník.
Film na BRaK prináša distribučná spoločnosť Film Europe Media Company. Vstupné dobrovoľné.
15. 6. 2019 /19:00 / Desant Film Hub / Nová Cvernovka
Marseille (2004, Nemecko / Francúzsko), Angela Schanelec
Priesečníkom filmov Angely Schanelec je často príchod hrdinky do nového mesta. Pripomínajú princíp stroho písaného, informačne hutného denníka, z ktorého pisateľ s odstupom času vyškrtne všetko, čo sa mu zdá v rámci subjektívneho prežitia navyše. Mohli to byť naratívne podstatné časti. Vznikne z toho film s mnohými elipsami, zdanlivo neberie do úvahy ani diváka. Je to skoro také, ako keby sme potajomky čítali/pozerali niečie zápisky/obrazy, ktoré nemusia nevyhnutne dávať zmysel. Udržiavajú moju pozornosť, hoci nie všetkému rozumiem.
Skoky v priestore (Francúzsko, Nemecko, Francúzsko), v čase, ktorý sa preťahuje aj drasticky kráti, odskoky postavy k zdanlivo vedľajšej, od čechovovských hrdinov k tým, ktorých stretávame denne na ulici bez toho, aby sme si ich všimli. Umenie všímať si – prvá podmienka pre diváka filmu, vďaka ktorému Angela Schanelec pred pätnástimi rokmi definitívne prerazila medzi špičku európskych filmových minimalistov. Projekciu uvedie filmová kritička Alexandra Gabrižová z Kinečka.
----------
Vstupné dobrovoľné.