Kino Lumiére zatvorené až do jari

Po utorkovom požiari v digitalizačnom pracovisku Slovenského filmového ústavu (SFÚ) na Špitálskej ul. č. 4 v Bratislave obľúbené Kino Lumière v najbližších mesiacoch neotvorí. Zadymenie a značné znečistenie priestorov celého objektu si vyžaduje časovo náročné odstraňovanie škôd a sanáciu. V nadväznosti na plánovanú rekonštrukciu kina v novembri jeho priestory ostanú zatvorené až do jarných mesiacov budúceho roka.
blog

Oficiálne vyjadrenie:

Po utorkovom požiari v digitalizačnom pracovisku Slovenského filmového ústavu (SFÚ) na Špitálskej ul. č. 4 v Bratislave obľúbené Kino Lumière v najbližších mesiacoch neotvorí. Zadymenie a značné znečistenie priestorov celého objektu si vyžaduje časovo náročné odstraňovanie škôd a sanáciu. V nadväznosti na plánovanú rekonštrukciu kina v novembri jeho priestory ostanú zatvorené až do jarných mesiacov budúceho roka.

„Pri prvých odhadoch sme boli v nádeji, že kino budeme môcť otvoriť v horizonte niekoľkých dní, ale skutkový stav, žiaľ, nie je pre otvorenie kina priaznivý. Kontaminované priestory nie je možné čistiť bežne vodou, lebo tá by spôsobila nezvratné škody na majetku. Nevyhnutné je sanovať ich odbornými  chemickými procesmi, ktoré zrealizuje profesionálna odborná spoločnosť so zameraním na sanáciu škôd po veľkých požiaroch,“ hovorí Peter Dubecký, generálny riaditeľ SFÚ. Čisteniu budú podliehať všetky projekčné technológie, klimatizačné jednotky a vzduchotechnické rozvody, kreslá v kinosálach, steny aj podlahy. „Veľmi nás mrzí táto situácia, pretože Kino Lumière je kultúrnym stánkom, ktorý reprezentuje kultúrne hodnoty a v jeho priestoroch boli naplánované viaceré podujatia, ale odporúčania profesionálov z oblasti odstraňovania škôd po požiari boli jednoznačné.“

Výraznejšie škody ako na prízemí Kina Lumière vznikli v suteréne priamo v digitalizačnom pracovisku SFÚ, ktoré je základným pracoviskom na digitalizáciu slovenského audiovizuálneho dedičstva. Požiar bol lokalizovaný v kamerovom štúdiu a operatívnom sklade pracoviska, nachádzali sa v ňom filmové materiály pripravené na digitalizáciu. Podľa predbežného zistenia požiar vznikol v klimatizačnej jednotke, ktorá je teraz predmetom expertízy vyšetrovateľov.

Značné je poškodenie digitalizačných technológií. „Technológie sú nateraz predmetom expertízy, ale vzhľadom na agresivitu požiaru je veľmi pravdepodobné, že s najväčšou pravdepodobnosťou budú technicky nespôsobilé,“ hovorí Peter Dubecký. „Ide o jedinečné technológie a na Slovensku nie je veľa subjektov, ktoré nimi disponujú. Pracovisko Digitálnej audiovízie bolo vysoko profesionálne, a to v akom stave sú teraz technológie, naznačuje, že vrátiť sa k tejto činnosti nebude možné. V oblasti audiovízie by som si tento požiar dovolil prirovnať k požiaru na hrade v Krásnej hôrke, pretože digitalizačný proces nebude jednoduché obnoviť a bude si vyžadovať veľké investície,“ spresňuje Dubecký.

Sadze sa dostali do všetkých zariadení v priestoroch pracoviska, poškodené sú skenery obrazu a zvuku, aj pracovné stanice na retuše a podľa Dubeckého ich bude pravdepodobne potrebné nahradiť. Presnú výšku škody bude možné vyčísliť až po prvotnej sanácii a následnej profylaktike a preverení funkčnosti dodávateľských firiem týchto technológií. „Rád by som v tejto súvislosti dodal, že priestory digitalizačného pracoviska aj kina navštívila ministerka kultúry Natália Milanová, štátny tajomník ministerstva kultúry Radoslav Kutaš a o dôsledky požiaru sa zaujímal aj predseda Výboru NR SR pre kultúru a médiá Kristián Čekovský. Ďakujeme za ich súčinnosť a podporu.“

V miestnosti, kde vznikol požiar, sa nachádzali filmové materiály aktuálne určené na digitalizáciu. Po uhasení požiaru a poklese splodín v zasiahnutom priestore sa ich ešte v deň požiaru vo večerných hodinách podarilo vyniesť. „Všetky materiály, ktoré sme boli schopní zachrániť, sme vďaka obrovskej aktivite zamestnancov SFÚ vedeli vyviesť do Filmových laboratórií v Zlíne, s ktorými máme dlhodobú spoluprácu v oblasti záchrany a obnovy audiovizuálneho dedičstva,“ vysvetľuje Dubecký. „Pokiaľ ide o to, čo v skutočnosti bolo poškodené alebo nenávratne zničené, potrebujeme čas na to, aby sme to dokázali vyhodnotiť. V súčasnosti máme operatívnu evidenciu 35 mm materiálov, ktoré sa v priestoroch požiaru nachádzali, rádovo hovoríme o desiatkach filmov. Zatiaľ nemám informáciu, že chýbajúce zložky filmových materiálov nebude možné nahradiť. Túto otázku riešime kompletnou inventúrou materiálov nachádzajúcich sa v mieste požiaru a v súčinnosti s laboratóriami v Zlíne.“

Pre návštevníkov a priaznivcov Kina Lumière vedenie SFÚ hľadá riešenie, ako zabezpečiť náhradné premietania. Dubecký hovorí, že „rokujeme s Filmovou a televíznou fakultou VŠMU. Mali sme prísľub na využívanie kinosály s kapacitou 120 miest v priestoroch fakulty od 15. novembra počas rekonštrukcie nášho kina. V súčasnosti rokujeme o možnosti sprevádzkovať náhradné premietania Kina Lumière už v priebehu októbra.“