Laco Teren (1960) patrí ku generácii, ktorá v polovici osemdesiatych rokov uviedla na slovenskú výtvarnú scénu estetiku postmoderny. Práve v tom čase absolvoval štúdiá na VŠVU v Bratislave (1979 – 1985). Bolo to v období ohlasujúcich sa spoločenských zmien, čo v umení vyvolalo prudké pohyby.
Tvorba Laca Terena smerovala k rozvíjaniu maľby ako fenoménu, ktorý reflektoval spoločenské dianie a zameral sa na obrazovú symboliku dobových politických ikon ako bezobsažných a sprofanovaných téz. Jeho ironizujúca, dynamická, pritom veľkorysá maľba našla značnú odozvu. Obrazy mali ľahký až reklamný charakter, ostrú a kontrastnú farebnosť, súčasne pôsobili ako výzva.
Spôsob maľby sa v ďalšom vývine menil, hľadal nové spôsoby práce s farbou a štetcom, jeho stálou charakteristikou zostalo otváranie nových tém a novej obrazovej symboliky. Odhaľoval v nich viacvýznamový vzťah medzi témou, symbolom a obsahom (Hrdinovia a Démoni, Tanec smrti a i.) a aktualizoval ich obsahové posolstvo.
Tento spôsob práce nájdeme v zmenenej podobe aj v poslednom období. Jeho tvorba sa odvíja cyklicky na niekoľkých témach. Symbolika tém sa obrátila k intímnejším až klasickým maliarskym motívom: zátišia, kvety, ženy, akty, sny.
Objavujú sa prírodné motívy, kvety či rastliny z herbárov, ktoré sa môžu zdať prvoplánovo páčivé. Ale nie je to tak, pretože v nich zostáva veľmi jemná a sofistikovaná irónia a nadhľad, ba niekedy až sarkazmus. Zámerom autora je „návrat k maliarstvu“.
Zmenil sa aj autorský rukopis. Veľkoformátové plátna pokrýva pomerne jemnými pastelovými tónmi, ale kompozične ich zvýrazňuje figúrou, či vegetatívnym prvkom stvárneným zväčša líniou a kresbovými štruktúrami. Je to nový druh dôrazu bez explicitných expresívnych foriem.
Súčasťou výstavy budú okrem veľkoplošných obrazov aj objekty. Priestorovým objektom sa venuje od začiatku deväťdesiatych rokov, keď vznikli drevené polychrómované sochy. Aj neskoršie objekty vznikali v kontexte s maľbou. Podobný autorský rukopis zrejmý na dôsledne vypracovanej patine, len realizovaný v priestore.
Laco Teren patrí síce medzi našich naj… súčasných umelcov, avšak dlhší čas nemal v Bratislave väčšiu výstavu v primeranom priestore. Preto treba privítať, že ho Danubiana zaradila do svojho výstavného programu.
Eva Trojanová