Návštevník na výstave tiež nájde paralelné línie kresieb, štúdií a dobových materiálov, ktoré ponúkajú exkurz do „post-konceptuálnej“ pracovne, ktorá nahradila klasický umelecký ateliér. Výstavu sprevádza rozsiahla obrazová publikácia s množstvom autorových teoretických textov, ktoré vznikli v koedícií so švajčiarskym vydavateľstvom JRP|Ringier a tranzit.cz
Mančuškova retrospektívna výstava je postavaná na niekoľkoročnej rekonštrukcii, súpise diel a autorských scenárov. Vznikla v spolupráci Galérie hl. m. Prahy s Ján Mančuška Estate, Adrew Kreps Gallery New York, Meyer Riegger Berlin/Karlsruhe a dlhou radou inštitucionálnych a súkromných vypožičiavateľov. V Dome umenia/Kunsthalle Bratislava je prvou reprízou a v upravenej verzii bude prezentovaná v Moravskej galérií v Brne.
Ján Mančuška vstupuje na výtvarnú scénu v druhej polovici deväťdesiatych rokov spolu s členmi skupiny bj (Josef Bolf, Ján Šerých, Tomáš Vaněk). Jeho práce sa vzdialene hlásia k československým vernakulárnym variantom konceptualizmu šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov (Stano Filko, Jiří Kovanda ai.).
Podobne, ako o niečo staršia umelecká skupina Pondělí, Mančuška zastával názor definujúci (tvorcovskú) identitu ako sociokultúrnu konštrukciu, čím bol v opozícií voči tradične surrealistickým a romantizujúcim východiskám českého umenia.
Mančuška sa usiloval o vytvorenie novej schopnosti jednania v umeleckej teórií a praxi. Túto potrebu vnímal ako nutné preklenutie rozporu prítomného v umení pred a po páde Berlínskeho múru. Umelci a umelkyne sa podľa jeho názoru buď upínali k nativistickým umeleckým formám a tradíciám alebo bez akýchkoľvek výhrad hovorili jazykom a témami internacionálnej prevádzky.
Nová schopnosť konania, ako ju Mančuška uskutočňoval, mala byť medzinárodne angažovaná, a prostredníctvom tejto angažovanosti schopná vyrozprávať príbehy spojené s miestom a špecifickou historickou skúsenosťou.
Autor sám koncipoval výstavy ako inštalačné a performatívne udalosti. Prvá retrospektíva nie je simuláciou autorovho prístupu k výstave ako k miesto špecifickej udalosti. Je (celkom tradične) štruktúrovaná chronologicky.
Kladie dôraz na precíznu reinštaláciu intelektuálne a esteticky prelomových diel, ktoré boli veľkoryso požičané z významných medzinárodných a domácich zbierok.
Kurátor: Vít Havránek