Sovietska avantgarda a montáž - Krížnik Potemkin
6. prednáška Filmového kabinetu a premietanie slávnej klasiky Krížnik Potemkin Sergeja Ejzenštejna.
6. prednáška Filmového kabinetu a premietanie slávnej klasiky Krížnik Potemkin Sergeja Ejzenštejna.
Lev Kulešov, Dziga Vertov, Vsevolod Pudovkin, Sergej Ejzenštejn a Olexander Dovženko: táto pätica tvorí len vrchol bohatého diania v sovietskom filme 20. rokov.
Pokiaľ expresionizmus hľadá pomocou výrazu energiu tvaru, impresionizmus pomocou pohybu život, sovietska filmová škola sa pomocou montáže pokúša splynúť s hmotou a hľadá jej prienik s poriadkom rozumu. Sprvu je ním atrakcia, potom je to montáž, ktorá vyvoláva asociácie. Snaženia vrcholia v objave sily strihu, ktorý ukazuje, že 1+1 sa nerovná 2, ale 3.
09. 04. 18:00
Krížnik Potemkin Bronenosec Poťomkin / Sovietsky zväz / 1925 / 63‘ / nemý
R: Sergej Michajlovič Ejzenštejn S: Nina F. Agadažovna K: Eduard Tisse H: Alexander P. Antonov, Vladimir Barskij, Grigorij V. Alexandrov, Michail Gomorov
Slávne klasické dielo, obdivuhodne odolávajúce zubu času, oslavuje silu solidarity a realizuje tézu o ľude ako tvorcovi dejín. Zobrazením výseku z kľúčových udalostí revolučného roku 1905 – vzbury námorníkov na krížniku Poťomkin Tauridský – dáva výraz dráme revolúcie a jej zrážke s vládnucou mocou. Po vzore antickej tragédie rozdelil režisér film do piatich dejstiev– kapitol (Začiatok vzbury, Povstanie, Pohreb Vakulinčuka, Masaker na odeských schodoch a Víťazná plavba) a hrdinom svojej drámy neurobil individualitu, ale masu – zástup ľudí tvoriacich dejiny.