Bratislava v pohybe predstaví špičky svetového tanečného divadla

10. októbra odštartuje medzinárodný festival súčasného tanca Bratislava v pohybe svoj osemnásty ročník, ktorý je zameraný na tanečné divadlo a predstaví výnimočné svetové súbory.

blog

Pozvanie do Bratislavy po druhýkrát prijala slávna skupina radikálneho choreografa Wima Vandekeybusa, Ultima Vez. V hlavnom programe vystúpia umelci z Belgicka, Českej republiky, Izraela, Maďarska, Nórska, Španielska a Slovenska.

„Naša tohoročná ponuka je bohatá a zaujímavá. Vybrané choreografie sú pestrým  výberom tém,  tanečných štýlov i estetík, sú emotívne i vtipné, glosujú našu minulosť i prítomnosť… Veríme, že si z nich vyberiete podľa svojho vkusu a strávite s nami v divadle chvíle naplnené energiou tanca, krásou pohybu ľudského tela a silou autorských výpovedí tvorcov.“ Miroslava Kovářová, riaditeľka festivalu

Festival bude prebiehať počas troch víkendov od 10. do 26. októbra 2014 v priestoroch Slovenského národného divadla, Mestského divadla DPOH, Divadla elledanse a v priestore A4.

Festival otvorí predstavenie Baletu Slovenského národného divadla The Tempest na motívy hry Williama Shakespeara, v choreografii oceňovaných slovenských súčasných tanečníkov Jara Viňarského, Stanislavy Vlčekovej a Andreja Petroviča.

Festival bude vo svojom hlavnom programe ďalej pokračovať hlavne vystúpeniami zahraničných súborov.

Maďarskí tanečníci Viktória Dányi, Csaba Molnár, Zsófia Tamara Vadas a experimentálni hudobníci Áron Porteleki a Ádám Czitrom hovoria v predstavení Skin Me (11.10.) o svojich vzťahoch, láskach, aférach a aby sa k nim dostali bližšie mapujú ich, obnažujú a rozbíjajú. Scény vybudované na tanci a živej hudbe sa približujú k našim životom, sú hravé a odhaľujúce lásku. 

Two Room Apartment (12.10) je duet, odzrkadľujúci vzťah izraelských choreografov a interpretov Niva Sheinfelda a Orena Laora ako partnerov v živote i spolutvorcov. Dielo je osobné i politické, skúma hranice v rozličných kontextoch: fyzické hranice ako hranice medzi dvoma teritóriami či miestnosťami, ale aj nehmotné hranice, ako tie medzi životom a umením, či hranice, ktoré si pre seba stanovuje jednotlivec. Izraelskí kritici si choreografiu zvolili za najlepšie predstavenie roku 2013.

Wim Vandekeybus charakterizuje Booty Looting (17.10.) súboru Ultima Vez ako „predstavenie o kradnutí toho, čo už bolo ukradnuté.“ Titul inscenácie poukazuje na dvojakú formu akéhosi rabovania. Postavy na javisku reflektujú to, čo sa odohralo už veľmi dávno, využívajú svoju pamäť a „kradnú si“ navzájom spomienky. Znovu oživujú veci minulé, ale zároveň ich menia a mystifikujú. V predstavení booty Looting Wim Vandekeybus vytvoril choreografiu pre šiestich tanečníkov, hudobníka a fotografa. Hudba, pohyb, hovorené slovo a fotografia sú rovnocenné a každé médium niečo pridáva alebo vymazáva. Fotografia je prostriedkom, ktorý Vandekeybusovi umožňuje hovoriť o pamäti.



Tanečníci v predstavení Vydláždený život (18.10. ) divadla elledanse hovoria o spôsobe fyzického života, aký vedieme na začiatku 21. storočia. V okovách sociálnych noriem a kultúrnych zákazov, ktoré pre seba ľudstvo vytvorilo, je náš dnešný telesný život značne obmedzený. Prostredie, v ktorom sa pohybujeme, nám diktuje, čo v ňom môžeme a nemôžeme robiť s našimi telami. Všetko odlišné spadá do kategórie neprípustného a nielen to.

Čo sa stane keď sa slová hry Václava Havla preložia do slov fyzického a výtvarného divadla? Česká Spitfire Company sa nenecháva zviazať slovami a reáliami Havlovho absurdného dialógu. Výkony protagonistiek budia v predstavení Antiwords (24.10.) u divákov smiech aj hrôzu. Tému Havlovej hry vystihujú možno naliehavejšie než by to dokázali klasické herecké výkony. V hlavných úlohách sú spolu s aktérkami inscenácie i veľké hlavy od sochárky Pauliny Skavové a hudba Sivan Eldar špeciálne komponovaná pre túto inscenáciu.

Štyria disidenti z rozpadnutého Sovietskeho zväzu uviazli v pásme medzi Východom a Západom. Nostalgia, poruchy psychiky a zúfalé sociálne pomery majú ďaleko od harmonickej atmosféry. Základná otázka však zostáva – majú pokračovať do neznáma alebo sa majú vrátiť späť tam, kde všetko poznajú? Odpovedajú Nórski Jo Strømgren Kompani v predstavení There (25.10.).

Predstavenie Je te Haime (26.10.) španielskych choreografov a interpretov Candelarie Antelo a Athura Bernarda Bazina, ktoré uvedie festival na jeho záver, získal cenu za najlepšie tanečné predstavenie na 27. medzinárodnom tanečnom a divadelnom veľtrhu v Huesca v Španielsku. Je te haime je evolúciou, reinterpretáciou, pohrúženie dopredu…

Sprievodný program festivalu zahŕňa tanečný workshop pod vedením Niv Sheinfelda a Oren Laora pre tanečníkov a hercov VŠMU (13.10.-.15.10.2014, Vysoká škola múzických umení Bratislava, baletná sála 402, Zochova 1), prednášky pre verejnosť a odbornú verejnosť – zamerané na tvorbu Piny Bausch (21.10.-22.10.2014, Vysoká škola múzických umení Bratislava, malá koncertná sála, Zochova 1) – Prednášajúcim bude Norbert Servos – autor 15 kníh o Pine Bausch.

  • Súčasťou sprievodného programu budú aj tri predstavenia v Divadle elledanse:
  • 10. október – Imago – Soňa Ferienčíková a Jaroslav Ondruš 
  • 12. október – YouMake ReMake – Company elledanse

19. október – Zámerné čakanie – spolok Neskorý zber

Vstupenky na jednotlivé predstavenia si môžete kúpiť aj tu cez Citylife.sk.